Chatboty w służbie zdrowiu i urodzie. Praktyczny punkt widzenia w zastosowaniu bota w małych firmach.

O chatbotach wiemy już sporo, używają ich duże korporacje jak i jedno osobowe działalności. Ci obcujący na co dzień z technologią, marketingiem elektronicznym czy też obsługą klienta już od samego początku szlifują swoje boty. A co z osobami które nie zagłębiają się w technologię botów? Chcemy przybliżyć trochę tym, którzy nie za wiele wiedzą o chatbotach, o co tyle hałasu. Skupimy się na praktycznych sprawach związanych z podjęciem decyzji o posiadaniu bota, w szczególności dla osób prowadzących swoje firmy samemu lub w zatrudniających niewiele osób.

Nie musisz być programistą, aby ogarnąć chatbota

Bot jest dość tanim narzędziem, ktoś kto jednak nie zna się na tym może mieć poczucie, że nie podoła w sprawach technicznych. Otóż nic bardziej mylnego, uruchomienie naszego elektronicznego asystenta nie powoduje lawiny obowiązków, ciągłych konfiguracji czy znajomość podstaw programowania. Gdy będziemy chcieli wykorzystać w pełni potencjał botów, trzeba będzie trochę czasu poświęcić na naukę. Ale czy używając innego narzędzia nie będziemy musieli zrobić tego samego?

Obsługa klienta

Obsluga klientow chatbotW tej chwili chatboty odgrywają co raz co większe znaczenie w obsłudze klienta, prawdopodobnie w ciągu roku każdy z nas przynajmniej raz zostanie przez niego obsłużony. Dzieje się tak dlatego, że dla nowo powstałych biznesów stanowi on świetną alternatywę dla call center. Starsze biznesy które są na rynku od kilku lat również przechodzą na chatboty, choćby ze względu na oszczędności.

W tej chwili osoby które muszą wybrać metodę obsługi klienta, mają dylemat. Czy zainwestować w sprawdzone metody stosowane już od dawna i przebadane setki razy? A może spróbować iść w nowość, w boty? Moc chatbotów tkwi w tym że jest on rozbudowanym narzędziem, posiadającym elementy CRM oraz marketingu elektronicznego. Najważniejszą sprawą natomiast jest fakt że reprezentuje on formę komunikacji która to z dnia na dzień staje się co raz bardziej oczekiwana po stronie konsumentów. Chatboty umożliwiają w każdej chwili przejęcie rozmowy lub wysłania zapytania po pewnym czasie np. „Czy znalazłeś informacje które poszukiwałeś?” Jeżeli klient napisze „nie” będzie to znak aby zająć się nim indywidualnie.

 

Twój chatbot, Twoja wizytówka

Pokolenie które obecnie wchodzi na rynek, od niemal że samego początku ma styczność z Internetem i komunikacją za pomocą chatów. Pod ręką ma narzędzie, smartfona, to tam sięga po informacje, kontakty, rozrywkę itd. Dlatego tak ważne jest aby bot komunikował mądrze i w jak najprostszy sposób podstawy naszego biznesu. Chociaż by lokalizację, sposoby kontaktu i rezerwacji, godziny otwarcia. Wiedząc że nasi klienci często pytają „Czy jest gdzie zaparkować?”. Można przygotować odpowiedź, bot wyjaśni gdzie najlepiej stanąć lub poinformuje że mamy miejsca dla naszych klientów. Wyobrażacie sobie call center z taką opcją? Który numerek trzeba by było wcisnąć aby się o tym dowiedzieć?

 

Rezerwacja, przypomnienia, monitoring…

Co to jest chatbot?Rezerwacja czy też subskrypcja od której zaczyna się przygoda z klientem to bardzo istotny etap, szczególnie dla osób które chcą wykorzystać potencjał chatbotów. Po pierwsze należy zwrócić uwagę na to że nie musimy korzystać z płatnych bramek sms lub poświęcać czas, aby osobiście komunikować się z klientem. Otwierają się również nowe możliwości. Klient sam może zadecydować kiedy ma dostać przypomnienie o wizycie, wysłać do nas informację że się spóźni albo odwołuje wizytę.

Zaraz po wizycie mamy możliwość nie tylko prośby o ocenę – gdy ta jest pozytywna możemy poprosić o zostanie komentarza na wskazanej stronie. Idąc dalej, stomatolog może wysyłać informacje że ostatnio byłeś u niego pół roku temu. Fryzjer może przypomnieć że zbliża się sylwester i powoli kończą się wolne terminy przed tym dniem. Mając informację zwrotną od klienta możemy dostosowywać swoją ofertę tak aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom.

 

Marketing

Razem z powiększającą się bazą klientów będziemy mogli pomyśleć o marketingu. Rabaty lub gratisy przy poleceniu osoby która skorzysta z naszych usług. Informacje o nowych usługach, zmianach w naszej firmie itd. Generalnie możliwości jest wiele, należy przy tym pamiętać że warto od razu zadbać o to aby wiedzieć do kogo wysyłamy informację. Fryzjer raczej nie powinien informować mężczyzn że będą mogli skorzystać z nowej metody wzmacniania długich włosów po rozjaśnianiu. A dentysta osoby młode o tym że są rabaty na nowe sztuczne szczęki. Spersonalizowana wiadomość to teraz podstawa, nie ma co się jednak rozdrabniać.

Zbierając informacje takie jak wiek, płeć, usługi z jakich skorzystał klient, można podzielić ich na grupy. Po tym można do naszych grup, wysłać informacje która najlepiej przełoży się na konwersje. Bot zbiera na co dzień informacje za nas, nam pozostaną już tylko kwestie związane z analizą informacji i przygotowaniu kampanii która najlepiej odpowie na potrzeby naszych klientów.

Chcesz wycisnąć z bota więcej?

Chatbot ma bardzo wiele zastosowań, jeżeli lubisz dzielić się wiedzą lub pokazywać jak z pasją podchodzisz do swojej działalności to może Cię on w tym wesprzeć. Wystarczy zrobić subskrypcję dla chętnych aby dostarczać tylko im unikalne informacje z życia Twojego biznesu. Wyobraźmy sobie tatuażystę który w taki sposób wysyła swoim fanom ostatnie dzieła jakie wykonał. Albo dentystę który raz w tygodniu informuje jak dbać o higienę jamy ustnej. Generalnie możemy użyć bota jako nasze własne medium, dzięki któremu możemy zacząć tworzyć wokół siebie społeczność i przekuwać to w kolejny sukces. Można też dać swoim klientom coś praktycznego, nie koniecznie związanego bezpośrednio z naszą działalnością. Na przykład przypominać o tym że w najbliższą niedzielę sklepy są nieczynne 😉 albo godzinę przed wizytą wspomnieć że dzisiaj może padać więc lepiej zabrać parasol a komunikacja miejska w dniu wizyty jest darmowa.

Jeżeli masz pytania, chciałbyś dowiedzieć się więcej, zapraszamy do kontaktu!