Dialogflow CX vs Dialogflow ES

Dialogflow CX

1 września Google ogłosiło uruchomienie DialogFlow CX (Customer Experience), nowego sposobu projektowania chatbota, który jest przeznaczony jest dla dużych lub bardzo złożonych wirtualnych agentów. DialogFlow CX nie jest nowym NLU, jest to platforma, której celem jest tworzenie agentów sztucznej inteligencji dla projektów na poziomie przedsiębiorstwa, na większą i bardziej złożoną skalę niż standardowe chatboty.

Co z dotychczasową wersją?

Starsza wersja Dialogflow została oznaczona jako Dialogflow ES (skrót od Essentials). Wersja standardowa nosi teraz nazwę DialogFlow Trail, a wersja płatna Dialogflow Enterprise Edition nie jest już używana. Edycje Dialogflow Plus i Dialogflow Essentials Edition zostały połączone w jedną edycję Dialogflow Essentials (ES). DialogFlow ES jest nadal używany do tworzenia mniejszych i mniej złożonych botów.

Można powiedzieć, że termin Dialogflow jest teraz ogólnym terminem używanym do opisania usług Dialogflow ES i Dialogflow CX. W tym artykule spróbuję podsumować nowości wprowadzone w Dialogflow CX oraz różnicę między tą usługą, a Dialogflow ES.

Dialogflow CX

Zgodnie z tym co napisali inżynierowie z Google: Dialogflow CX zapewnia nowy sposób projektowania agentów, przyjmując podejście maszyny stanów. Zapewnia to wyraźną i wyraźną kontrolę nad rozmową, lepsze wrażenia użytkownika końcowego i wygodniejszy sposób tworzenia agentów.

Przyjrzyjmy się teraz różnicom w stosunku do klasycznej wersji:

  • Intents – Wersje ES i CX używają intencji (intents), jednak w wersji CX zostały one uproszczone, aby umożliwić wielokrotne użycie. Intencja nie jest już używana razem z kontekstem do kontrolowania przepływu konwersacji. Zamiast tego działa jako element maszyny stanu.
  • Strony (Pages) – DIalogflow CX wprowadza pojęcie stron. Tak jak wspomniałem wcześniej agent zbudowany w Dialogflow CX jest reprezentowany jako maszyna stanów, a stanem tym jest właśnie strona. Połączone ze sobą srony (stany) tworzą całą zaimplementowaną konwersację.
  • Parametry sesji – dotychczas parametry były zapisywane w kontekście na określony czas (lifespan). W Dialogflow CX wprowadzono pojęcie parametrów sesji, które ustawione raz, dostępne są w ciągu całej sesji.
  • Wizualizacja flow – Dialogflow ES to głównie edycja tekstowa, jednak Dialogflow CX wprowadza graficzny edytor do projektowania przepływów konwersacji. Dzięki temu dużo łatwiej jest zorientować się jak zaprojektowana jest rozmowa.
  • Rozliczenie – w Dialogflow CX rozliczenie odbywa się per sesja i w przypadku chatbota tekstowego wynosi 20$/100 sesji. Nie jest to mało.
  • Wsparcie języka – w tej chwili DIalogflow CX nie wspiera niestety języka polskiego, więc tworząc chatboty na rynek polski, nie możemy jeszcze z tego rozwiązania skorzytać.

Czy powinniśmy się migrować na Dialogflow CX?

Dialogflow CX to produkt znacznie lepszy niż edycja ES. Jego zalety są bardziej widoczne w złożonych projektach i agentach. Należy pamiętać jednak, że Dialogflow CX jest w wersji beta i brakuje w nim niektórych funkcji wersji standardowej. Tak jak wspomniałem agenci mówią tylko po angielsku i nie oferują integracji z różnymi platformami. Dodatkowo Knowledge Connectors nie jest jeszcze dostępne w CX.

Wielu może zacząć zastanawiać się, czy Dialogflow ES zostanie wycofane. O to jednak możecie być spokojni – po wprowadzeniu API v2, starsza wersja działała aż do lipca 2020, dając programistom 2 lata na aktualizację swoich agentów. Dlatego uważam, że nie musicie się martwić – wasze chatboty są bezpieczne.


Nawet jeśli jesteś nowym użytkownikiem Dialogflow, wypróbuj wersję ES i nie martw się o migrację. Dowiesz się o ograniczeniach i zobaczysz, jak daleko możesz się posunąć z ES przed migracją do CX.


Firma prawdopodobnie doda jednak więcej funkcji przed wydaniem pełnego produktu. Ostateczna wersja Dialogflow CX będzie musiała zapewnić stabilność i elastyczność, aby zachęcić programistów na tym poziomie.