Kiedy chatbot może pisać do ludzi, czyli wszystko co musisz wiedzieć o polityce Messenger’a

Kiedy chatbot może pisać do ludzi

Jeśli jesteś twórcą chatbotów lub dopiero zamierzasz stworzyć bota dla swojego biznesu działającego na Messenger’ze pewnie przyszły Ci do głowy pytania:

  • Kiedy chatbot może pisać do ludzi?
  • Kiedy aktywność bota może zostać uznana za spam przez Facebook’a?
  • Czy wiadomości wysyłane przez chatbota nie łamią polityki Messenger’a? 

Na te pytanie postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie. Pokaże Wam jakie typy wiadomości są wyszczególnione w polityce Messenger’a i w jaki sposób wysyłać wiadomości, aby jej nie naruszać.

Standard messaging

Jest to najbardziej podstawowa forma wysyłania wiadomości do użytkowników chatbot i pozwala na wysyłanie wiadomości zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych. Ograniczenie jakie występuje w tym typie wiadomości to tzw. „okno 24 godzinne„. Czym ono właściwie jest? Reguła ta pozwala na wysyłanie wiadomości tylko do tych użytkowników, którzy napisali do bota w ciągu ostatnich 24 godzin. Dodatkowo istnieje możliwość wysłania jednej dodatkowej wiadomości poza tym okienkiem 24 godzinnym – jest to tzw. reguła 24+1. Jak dobrze się domyślacie ten typ wiadomości mocno utrudnia pracę chatbot’a. Zmuszeni jesteśmy samemu kontrolować kiedy ostatni raz użytkownik coś nam napisał i liczyć na to, że odpowie na jedną z dwóch kolejnych wiadomości – w przeciwnym wypadku nie możemy wysłać kolejnych, bez obaw przed zbanowaniem chatbot’a.

Subscription tag

Ze względu na swoje ograniczenia, lepszym sposobem jest wysyłanie wiadomości dodając do niej tag NON_PROMOTIONAL_SUBSCRIPTION. Jak sama nazwa wskazuje, ograniczeniem jakie tu występuje to wysyłanie wiadomości komercyjnych – o tym możemy zapomnieć. Pozostałe jednak typy wiadomości możemy wysyłać poza wyznaczonym 24-godzinnym oknem. Należą do nich m.in.:

  • Wiadomości, informacje
  • Informacje związane z produktywnością
  • Wiadomości związane ze śledzeniem czynności użytkownika (np. chatboty związane z fitness, finansami czy ze zdrowiem)

Co musimy zrobić, aby móc wykorzystać ten typ wiadomości?

  • użytkownik musi wyrazić zgodę na takie wiadomości ( wystarczy proste pytanie z zapisaną odpowiedzią użytkownika, czy wyraża zgodę na wysyłanie wiadomości)
  • użytkownik musi mieć możliwość wypisania się z subskrypcji (możemy to zrobić dając taką możliwość poprzez np. wpisanie przez użytkownika słowa WYPISZ)
  • musimy zgłosić naszą stronę, jako wysyłającą tego typu wiadomości (i uzyskać na to zgodę od FB). Jak to zrobić? Zerknijcie poniżej.

Wchodzicie w ustawienia strony na Facebook’u i wybieracie sekcję Platforma Messengera:

Kiedy chatbot może pisać do ludzi

Scroll’ujecie do sekcji Zaawansowane funkcje wiadomości i zgłaszacie prośbę o Wiadomości dla subskrybentów:

Kiedy chatboty mogą pisać do ludzi

Następnie wypełniacie formularz, w którym opisujecie:

  • jakiego typu wiadomości będzie wysyłał Wasz chatbot
  • jak będą wyglądały przykładowe wiadomości

Po wypełnieniu formularza pozostaje Wam poczekać kilka dni na zgodę Facebook’a i od tej po otrzymaniu znaczka Wasz chatbot może wysyłać wiadomości do użytkowników poza oknem 24-godzinnym bez ryzyka zablokowania bota. Oczywiście po uprzedniej zgodzie użytkownika.

Podsumowanie

Broadcasting, czyli wysyłanie wiadomości proaktywnie do użytkowników to jedna z największych zalet chatbota. Ważne jest jednak zdawanie sobie sprawy jakie wiadomości i kiedy możemy wysyłać do naszych subskrybentów bez ryzyka zbanowania naszego bota. Decydując się na wysyłanie wiadomości do użytkowników musimy zadać sobie pytanie czy będą to informacje komercyjne czy niekomercyjne. Jeśli mają one być komercyjne pozostaje nam kontrolowanie okienka 24-godzinnego i stosowanie się do polityki 24+1. Wiadomości niekomercyjne jednak możemy wysyłać w dowolnym momencie, po uprzedniej zgodzie użytkownika, jeśli tylko przejdziemy weryfikację Facebook’a. I tego Wam wszystkim życzę 😉

PS. Link do polityki Messengera znajdziecie TU