Konwersacyjny AI i chatboty

Konwersacyjny AI

Aby być atrakcyjnym i produktywnym w dzisiejszym cyfrowym świecie, każda firma musi być na pierwszym miejscu stawiać rozwój technologii, co oznacza wdrażanie rozwiązań, których klienci oczekują w celu skalowania i ulepszania rozwiązań. Przyszłość takich rozwiązań to między innymi Konwersacyjny AI (conversational AI).

Historia chatbotów zaczyna się w latach 60-tych w laboratorium Sztucznej Inteligencji MIT. Joseph Weizenbaum stworzył pierwszy przykład chatbota o imieniu ELIZA. Wykrozystując algorytmy rozpoznawania wzorców, ELIZA była w stanie symulować rozumienie bez faktycznego posiadania możliwości uczenia maszynowego.

Jak na ironię, Weizenbaum, powszechnie uważany za jednego z ojców Sztucznej Inteligencji, opracował ELIZĘ, aby pokazać jak powierzchowna jest komunikacja między człowiekiem, a maszyną. Zaskoczyło go jednak, jak wielu testerów przypisało chatbotowi prawdziwe, ludzkie uczucia i zrozumienie, niezależnie od jego argumentów, że ELIZA nie posiada zdolności inteligentnego myślenia.

ELIZA wywarła ogromny wpływ na badaczy Sztucznej Inteligencji oraz twórców filmów i seriali w ciągu następnego półwiecza.

Prawdziwe szaleństwo związane z chatbotami zaczęło się w 2016 roku, wraz z ogłoszeniem przez Facebooka przyjaznej dla programistów platformy do tworzenia chatbotów w komunikatorze Facebook. Wkrótce chatboty zostały nazwane kolejnym etapem konwersacyjnej rewolucji. Popularność zyskały narzędzia, które pomagały zbudować chatbota w kilka minut, kolejne firmy rzuciły się na rynek z zapowiedziami nowych chatbotów, a na konferencjach technologicznych posłuchać można było o świecie, w którym boty przejmą od ludzi pracę.

Co to jest chatbot?

Więc jak możemy zdefiniować chatboty? Co odróżnia je od innych konwersacyjnych technologii? Chatboty to w skrócie interfejs tekstowy, który zbudowany jest na bazie reguł, które pozwalają wejść w interakcję z użytkownikiem. Zwykle są łatwe do zbudowania za pomocą wstępnie zdefiniowanych przepływów. Na przykład zamiast klikać menu do wyboru lub wypowiadać z góry określone polecenia, możesz pisać lub mówić tak, jakbyś prowadził normalną rozmowę w języku naturalnym.

Chociaż te boty mogą zajmować się różnymi zadaniami, które mogą z powodzeniem wykonywać, istnieją dwa poważne problemy z tym modelem. Pierwszym z nich jest mała przestrzeń, w której porusza się chatbot podczas interakcji. Jak już wspomniałem, takie chatboty składają się głównie z liniowych interakcji opartych na wcześniej ustalonych przepływach konwersacji. Wymaga to wprowadzenia konkretnego żądania przez użytkownika, pozostawiając mu małą swobodę na treść wprowadzanej wiadomości.

Prowadzi do drugiego podstawowego problemu chatbotów: nie potrafią się same uczyć. Chatboty mają specjalnie zaprojektowane przepływy konwersacji i zazwyczaj nie są wystarczająco „inteligentne”, aby wykorzystać poprzednie rozmowy do ustalenia informacji kontekstowych. W rezultacie każda interakcja z chatbotem będzie wyglądać mniej więcej tak samo, ponieważ chatbot nie rozwinął się sam ani nie nauczył się między rozmowami.

A czym jest AI Konwersacyjne?

AI Konwersacyjne automatyzuje werbalną lub tekstową komunikację w naturalny, ludzki sposób. Potrafi zrozumieć informację przekazaną przez człowieka i w jakiś sposób na nią zareagować. Dziś Sztuczna Inteligencja pojawia się przy okazji takich elementów jak Uczenie Maszynowe, Deep Learning, NLP czy Predictive Analytics, a każdy z nich wykonuje ściśle określone, predefiniowane zadania. Jednak wzrost mocy obliczeniowej, po części dzięki możliwości przetwarzania zasobów w chmurze i rozpowszechnieniu światłowodów, pozwala na połączenie tych wszystkich elementów w jedno AI Konwersacyjne, które wprowadzi przedsiębiorstwa na wyższy poziom.

AI Konwersacyjne potrafi przeprowadzać wielowątkowe rozmowy i wykonywać zadania wymagające osądu i oceny -dokładnie tak jak ludzie. Ponieważ klasyczne chatboty nie spełniły oczekiwań, rynek zwrócił się w szczególności w kierunku platform AI Konwersacyjnych, zwłaszcza w skomplikowanych przypadkach użycia, takich jak bankowość, ubezpieczenia i telekomunikacja.

Ale czym właściwie charakteryzuje się Konwersacyjne AI?

Potrafi pisać i mówić: AI Konwersacyjne powinno być dostępne za pośrednictwem głosu i tekstu na wielu kanałach. Może być dostępny przez Alexę, Asystenta Google lub nawet portal korporacyjny Twojej firmy. Prawdziwie wielokanałowe interakcje to przyszłość i powinny one być priorytetem dla nowoczesnych firm.

Potrafi się uczyć: AI Konwersacyjne powinno być w stanie wykorzystać bogatą historię dostępną na podstawie istniejących interakcji w przedsiębiorstwie, w tym transkrypcji czatu i głosu, transakcji i innych istniejących wcześniej zbiorczych danych przedsiębiorstwa.

Rozumie: Oprócz funkcji chatbota Konwersacyjny AI powinien rozumieć otrzymywane wiadomości w taki sam sposób, jak ludzie. Ludzka rozmowa nie jest prosta – jest pełna niedoskonałości, na które składają się slang, skróty, błędne wymowy i wiele innych zagadnień.

Wie: Dzięki integracji z systemami, Konwersacyjny AI może wiedzieć, kim jesteś. Może odwoływać się do poprzednich transakcji dokonanych przez Ciebie i działać w ich kontekście. Może następnie wykorzystać tę historię do usprawnienia bieżących interakcji i rozwiązywania problemów w obsłudze klienta, IT lub przetwarzaniu faktur.

Jak Konwersacyjny AI wpisuje się w przyszłość przedsiębiorstw?

Chociaż Konwersacyjny AI jest młodą technologią, którą używają głównie hobbyści i startupy, to obecnie jest wystarczająco solidna, aby dojrzałe firmy zaczęły przyglądać się jej w kontekście własnych zastosowań. Jeszcze nie tak dawno pracownicy rezerwowali czas sal konferencyjnych, zapisując swoje imię i nazwisko w harmonogramie przyklejonym taśmą do drzwi sali konferencyjnej. Potem pojawiły się kalendarze cyfrowe, umożliwiające rezerwację sali konferencyjnej z poziomu biurka i automatyczne udostępnianie tych informacji w całej firmie. Dzięki Konwersacyjnemu AI pracownik nie musi nawet otwierać aplikacji. Szybka prośba „Zarezerwuj salę konferencyjną na następną środę”, wystarczy. A to tylko jeden przykład. Dzięki konwersacyjnej sztucznej inteligencji pracownicy mają również możliwość przeszukiwania bazy danych firmy w poszukiwaniu procesów i procedur, których nie zapamiętali. Nowe przepisy, które mają wpływ na określoną branżę, działają jako bariera dla produktywności. Dzięki konwersacyjnej sztucznej inteligencji każde pytanie pracownika w całym przepływie pracy może zostać zadane i udzielone w ciągu kilku minut – nie są potrzebne żadne analizy.

Podsumowanie

Inteligentne interfejsy konwersacyjne to najprostszy sposób interakcji firm z urządzeniami, usługami, klientami, dostawcami i pracownikami na całym świecie. Szybki postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji i rozwiązań konwersacyjnych umożliwia prowadzenie skutecznych rozmów z interesariuszami na dużą skalę, zapewniając coraz bardziej satysfakcjonujące doświadczenia, które napędzają zaangażowanie i lojalność w wielu różnych branżach biznesowych.