ManyChat, czyli tworzenie botów dla każdego

ManyChat, czyli tworzenie botów dla każdego

Chatbot to ostatnio bardzo popularne pojęcie. Co raz więcej biznesów spogląda w kierunku tej technologii i planuje wdrożyć ją u siebie. Korzyści jest sporo (cześć z nich opisaliśmy w TYM artykule), ale pytań i wątpliwości równie wiele. Jak stworzyć chatbota? Czy to pracochłonny proces? Czy sobie poradzimy?

Najlepsza odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. Jeśli chciałbyś, aby Twój chatbot był zaawansowany, wykorzystywał skomplikowane algorytmy sztucznej inteligencji i różne źródła danych – to z pewnością jego implementacja może trochę kosztować, zarówno czasu jak i pieniędzy. Jeśli jednak nie jesteś aż tak wymagający i chciałbyś stworzyć chatbota, który wykonuje proste, ale użyteczne operacje (np. informowanie o nowościach czy szybka obsluga klienta) możesz to zrobić w krótkim czasie za pomocą serwisów do tego służacych. Jednym z nich jest, założona w 2015 roku, platforma ManyChat, która umożliwia stworzenie bota za pomocą interfejsu graficznego bez posiadania jakichkolwiek umiejętności programistycznych.

W tym artykule chciałbym pokazać Wam jak korzystać z tego serwisu i jakie on funkcjonalności oferuje.

ManyChat - cennik

Cennik

Do wyboru mamy dwie opcje – darmową oraz wersję PRO (płatną). Jak to zwykle bywa wersja darmowa posiada pewne ograniczenia w stosunku do wersji PRO, ale jednocześnie jest na tyle funkcjonalna, że z powodzeniem wystarczy, aby rozpocząć przygodę z chatbotami.

A jakie są ograniczenia w darmowej wersji?

Zaznaczam, że nie podjąłem się tłumaczenia niektórych pojęć, bo sami pewnie wiecie jak się takie tłumaczenia nazw własnych często kończą.

  • 2 Sequences– są to serie wiadomości wysyłane do użytkownika w wyznaczonych odstępach czasu
  • Growth Tools – sposoby na pozyskiwanie subskrybentów ( w wersji darmowej mamy do wykorzystania m.in. pozyskiwania za pomocą komentarzy na Facebooku, a w wersji płatnej dodatkowo za pomocą m.in. reklam na Facebooku)
  • 10 tagów – umożliwiają oznaczanie użytkowników w celu pogrupowania na podstawie zachowań itp.
  • 3 custom fields – tagi na sterydach, umożliwiają przetrzymywanie e-maili, telefonów itp.
  • W darmowej wersji pojawia się reklama ManyChat podczas wiadomości powitalnej, w menu i w Growth Tools’ach

Tak jak wspomniałem wcześniej darmowa wersja jest wystarczająca, aby rozpocząć naukę tworzenia chatbotów. Jednak, gdy zaczynamy się tym bawić na większą skalę może ona być niewystarczająca. Ile zatem kosztuje wersja PRO? Jej cena zależy od wybranego poziomu, a poziom zależy od liczby posiadanych subskrybentów. I tak za 500 użytkowników zapłacimy 10$ za miesiąc, a za 25000 – 149$ za miesiąc.

ManyChat - cennik- poziom

Zaczynamy

Aby założyć konto musimy zarejestrować się naszym kontem facebookowym i powiązać chatbota z jedną ze stworzonych stron lub za pomocą ManyChat stworzyć nową stronę.

ManyChat - Połączenie strony

Dashboard

Dashboard przedstawia podstawowe dane analityczne naszego bota. Możemy tu śledzić liczbę subskrybentów oraz liczbę osób, które zrezygnowały z subskrypcji w określonym przedziale czasowym. Informacje te są bardzo podstawowe, ale dają ogólny pogląd na zainteresowanie naszych chatbotem.

Audience

Ta zakładka umożliwia zarządzanie aktualnymi subskrybentami. Widzimy tu listę wszystkich naszych użytkowników. Ich imiona, nazwiska, zdjęcia profilowe i inne widoczne dane są od razu dla nas widoczne. A dodatkowo wyświetlane są o każdym z nich takie informacje jak data rozpoczęcia rozmowy z botem czy sposób dotarcia do niego przez użytkownika. Oprócz oczywistego filtrowania i wyszukiwania mamy też opcję zarządzania subskrybentami poprzez przypisywanie i edycję takich pól jak tagi, sekwencje czy custom fields’y ( wyjaśniam co to jest nieco niżej).

Live Chat

Z racji jeszcze niedojrzałej technologii i ograniczeń w przetwarzaniu języka naturalnego (NLP), częstą praktyką jest „wspomaganie” chatbota przez człowieka, w momencie gdy bot traci kontrolę nad rozmową. Oczywiście powoduje to, że nasz automaty nie jest do końca automatyczny, ale dąży się do tego, aby takie sytuacje były jak najbardziej sporadyczne. Tego typu rozwiązanie umożliwia zakładka Live Chat, która pozwala przejąc kontrolę nad naszym chatbotem i poprowadzić rozmowę z użytkownikami samemu. Zakładka pozwala również „zawiesić” tymczasowo automatyzację rozmowy z wybranym subskrybentem. Możemy to np. wykorzystać gdy znaleźliśmy błąd w naszym bocie i go zatrzymać na czas naprawy.

ManyChat - Live Chat

Growth Tools

No dobrze, ale skoro stworzyliśmy bota to wypadałoby go jakoś zaprezentować światu. Do tego celu możemy wykorzystać zakładkę Growth Tools, w której możemy wygenerować widgety prowadzące do naszego bota. Takim widgetem może być pojawiający się slider, wyskakujący popup czy widgety wbudowane, takie jak przycisk lub box. Widgety te generowane są w postaci javascriptu, który możemy umieść w miejscu gdzie chcemy je wykorzystać. Może to być strona internetowa naszego biznesu, reklama czy landing page.

Opcji konfiguracji takich widgetów mamy to bardzo wiele. Oto część z nich:

  • kiedy ma się wyświetlać slider
  • kiedy ma się pojawiać popup
  • kolor przycisku
  • kolor tła
  • tekst na bannerze
  • czas po jakim widget ma się pojawiać
  • obrazek na banerze
  • itp.

ManyChat - Growth Tools

Broadcasting

A co jeśli chcemy wysłać wiadomość do naszych użytkowników na Messangerze, analogicznie jak wysyła się maile do subskrybentów? Możemy to zrobić w łatwy sposób korzystając z zakładki Broadcasting. Tego typu wiadomość, w przeciwieństwie do maila ma większą szansę, że zostanie odczytana. Oczywiście należy z tej opcji korzystać ostrożnie, bo łatwo możemy zaspamować użytkowników, co spowoduje opuszczenie naszego chatbota.

To jest też pierwsza zakładka, dzięki, której w końcu przejdziemy do tego co najciekawsze – tworzenia konwersacji.  Mamy tu mnóstwo opcji do wyboru, np.:

  • możemy ustawić jaka treść wiadomości zostanie wysłana ( + dodatkowo załączyć zdjęcia, numery telefonu, linki itp.)
  • stworzyć opcje w postaci przycisków, które pojawią się użytkownikowi
  • zareagować w wybrany sposób po kliknięciu w przycisk

Aby ułatwić nam tworzenie konwersacji dostępny mamy graficzny interfejs z zaimplementowanymi krokami, tzw. Flow Builder. Po ukończeniu pracy musimy przejść do konfiguracji ustawień i wybrać kiedy rozmowa ma się rozpocząć, do jakich użytkowników ją wysłać (możemy filtrować po danych personalnych, tagach itp.) i jaki rodzaj notyfikacji otrzyma subskrybent.

Inny rodzaj Broadcasting’u jest tzw. Autoposting. Na czym to polega? Możemy podpiąć się pod jeden z dostępnych kanałów: Facebook, Twitter, RSS, Youtube i wysyłać do wybranych użytkowników informacje o nowościach na powyższych kanałach.

Automation

Automation to zakładka, dzięki której stworzymy naszego chatbota. To tu się dzieje cała „magia” jeśli chodzi o naszego bota. To tutaj zaimplementujemy sposób działania naszego „asystenta”.

Możemy tu w pierwszej kolejności stworzyć główne menu ( w darmowej wersji pod menu będzie informacja reklamowa ManyChat) i ustawić w jaki sposób bot ma reagować na wybraną opcję. Mamy tu do wyboru m.in. otworzenie podmenu, przejście pod danego urla lub wysłanie wiadomości do użytkownika.

Kolejną rzeczą, którą możemy ustawić to tzw. Default Reply, czyli wiadomość, która zostanie wysłana gdy chatbot straci kontrolę i nie będzie potrafił w zaplanowany sposób odpowiedzieć.

W sekcji Keywords natomiast możemy ustawić, w jaki sposób chatbot powinien zareagować na wybrane słowa kluczowe, które znajdą się w wiadomości od subskrybenta. I tak jak w innych miejscach jest tu duża gama akcji do wyboru, począwszy od wysłanej odpowiedzi, po oznaczenie użytkownika odpowiednim tagiem.

Ostatnia z sekcji jest sekcja Sequences czyli serie wiadomości wysyłanych do użytkownika w wyznaczonych odstępach czasu. Możemy więc ustawić np. że 20 min po wiadomości powitalnej wyślemy naszemu użytkownikowi jakieś pozdrowienia, w celu przypomnienia się. Zakładka ta wzbogacona jest również o informacje analityczne dotyczące naszych sekwencji, tj. Open Rate, CTR itp.

Podsumowanie

Rosnąca popularność chatbotów spowodowała wysyp narzędzi i frameworków do ich tworzenia. Jednym z popularniejszych z nich jest ManyChat, który dzięki graficznemu interfejsowi umożliwia tworzenie funckjonalnych botów na Messengera bez umiejętności programowania. Przedstawiony tu krótki przegląd dostępnych zakładek i funkcjonalności być może kogoś przekona, że tworzenie chatbotów nie musi być trudne, a może stanowić oprócz wartości biznesowych – świetną zabawę. ManyChat to platforma, która dobrze sprawdzi się zarówno dla tych, którzy zaczynają przygodę z chatbotami, jak i dla tych nieco bardziej zaawansowanych.

Narzędzie jest łatwe w obsłudze, intuicyjne i posiada wystarczające funkcjonalności (nawet w darmowej wersji) do stworzenia dobrze działającego i konwertującego bota. Aby nie było za pięknie ma on też swoje wady, np. nie mamy integracji z zewnętrznymi narzędziami analitycznymi, brak możliwości dodania płatności do naszego chatbota czy ograniczone możliwości AI (brak NLP – Natural Language Processing).

Na koniec ciekawą opcja jaką daje nam ManyChat – automatyczne wysyłanie wiadomości do użytkownika, jeśli ten napisze komentarz pod naszym postem. Jeśli mamy zbudowaną społeczność wokół swojego fanpage’a możemy dzięki tej opcji zyskać sporo subskrybentów w krótkim czasie.