mFinanse z botem, który obliczy zdolność kredytową

botem który obliczy zdolność kredytową

Firma ChatForce, jako partner mBanku uruchomiła chatbota na profilu mFinanse. Narzędzie jest botem, który obliczy zdolność kredytową i wyliczy wysokość miesięcznej raty. Twórcy się chwalą, że to pierwszy tego typu bot na naszym rynku i … pewnie mają rację – branża u nas dopiero zdobywa popularność.

botem, który obliczy zdolność kredytową i wyliczy wysokość miesięcznej raty

 

Bot zadaje kilka pytań, a następnie integrując się z kalkulatorem mFinanse informuje nas, jak dużą mamy orientacyjną zdolność kredytową. Pytanie potrzebne do wyliczenia zdolności są następujące:

  • liczba wnioskodawców
  • wiek
  • liczba osób na utrzymaniu
  • wysokość dochodu netto
  • suma miesięcznych rat i kredytów

Bota możecie znaleźć tutaj i samemu go przetestować lub po prostu z niego skorzystać.

Z mojej perspektywy

Przypadek użycia bota w tym przypadku to klasyczne miejsce, gdzie chatboty są bardzo pomocne. Podanie kilku danych, zintegrowanie z istniejącym narzędziem i szybka odpowiedź na zadany problem (podobny przypadek użycia ma miejsce w bocie CUK Ubezpieczenia, o którym niedawno pisałem). Według mnie to idealne miejsce na wdrożenie bota – łatwa dostępność i prostota dla użytkownika plus mniejsze ryzyko wyprowadzenia chatbota „w pole”. Mniejsze, ale zawsze ono istnieje i przykładem tego jest tytułowy bot. Znalazłem, podczas testowania narzędzie, przynajmniej kilka błędów, których łatwo było uniknąć. A oto one:

  • Podczas wyliczania zdolności rozmyśliłem się i chciałbym wrócić do menu. Niestety jest to niemożliwe. Wpisuję ‚menu’, ‚powrót’, ‚stop’ (temu słowu będzie poświęcony jeden z kolejnych punktów) i nic … Oczekiwałbym raczej jako użytkownik, że będę mógł w każdym momencie przerwać proces i wrócić do menu, aby przejrzeć inne opcje.
  • Brak menu. Jak wiecie Messenger oferuje opcję zdefiniowania Menu, które w każdej chwili pozwoli zmienić kontekst rozmowy. Oczywiście menu, to kwestia gustu i to jest moje zdanie, ale jego obecność mogłaby w prosty sposób rozwiązać problem z pierwszego punktu – w łatwy sposób moglibyśmy przerwać aktualny proces i przejść do innego
  • Po wpisaniu słów „start” lub „stop” pojawia się komunikat o zapisaniu lub wypisaniu z subskrybcji (?!) – problem polega na tym, że sami nie wiemy co to za subskrybcja oraz komunikat pojawia się w jezyku angielskim. Nie wiem czemu tak się dzieje i o co tutaj chodzi, ale moja hipoteza jest taka – ww. słowa podpiętę są pod jakiś gotowy komponent, który umożliwia subskrybcję do ‚czegoś”. Generowany komunikat w języka angielskim może świadczyć o jakimś gotowym rozwiązaniu.botem który obliczy zdolność kredytową
  • problem z wróceniem na właściwy tor, gdy ‚zepsujemy’ bot. Próby zmiany kontekstu, otrzymania pomocy, wyjścia do menu potrafią pogubić bota, przez co ja jako użytkownik też tracę wątek i ciężko wrócić do wcześniej zaczętej rozmowy.

Pomimo drobnych błędów sama idea i pomysł zasługują na brawa i pewnie powyższe problemy wkrótce znikną. W końcu chatbot to oprogramowanie, ktore żyje i jest ciągle ulepszane. 

Chciałem zaznaczyć po raz kolejny, bo mogłem być źle zrozumiany, że wdrożenie tego bota uważam za bardzo pozytywną rzecz. Bot spełnia swoją funkcję, jest łatwy w obsłudze i szybko daje wartosciowy feedback (sam wykorzystałem go w realnym scenariuszu). Powyższe błędy są drobnostką, która nie ma większego wpływu na koncept chatbota, a znalazły się tu tylko dlatego, że je znalazłem, a które można w prosty sposób wyeliminować budując komercyjne boty.